Opisy do zdjęć to podstawa. Wymyślanie opisów do zdjęć na instagrama to nie lada wyzwanie. Jeśli uważasz, że dobranie odpowiednich hashtagów do zdjęcia na Insta jest intelektualnym wyzwaniem (i słusznie!), to przed napisaniem idealnego opisu lepiej złóż jakąś błagalną ofiarę. W przeciwnym razie Twój instagramowy profil może być pełen fantastycznych zdjęć i ciekawych filmików, ale tam, gdzie znajduje się pole do opisu, powieje nudą gorszą niż na parlamentarnych posiedzeniach. Opisy stanowią bardzo ważny element każdego wpisu na Instagramie. Nie wolno o nich zapominać, pomijać ich lub traktować po łepkach.

Rola opisów na Insta

Dlaczego to takie ważne? Można powiedzieć po prostu, że gdyby nie były potrzebne, to twórcy Instagrama po prostu by ich nie udostępniali. Ale można też rozszerzyć argumentację i dodać, że opisy do zdjęć na Instagramie są ważne, ponieważ:

– pozwalają dokładnie przedstawić swoje stanowisko w danej sprawie,

– ułatwiają komunikację z odbiorcami,

– pełnią istotną funkcję marketingową, bo można za ich pośrednictwem promować produkt, firmę, osobę, markę,

– przekazują kluczowe treści dotyczące samego zdjęcia lub filmiku,

– ułatwiają zrozumienie całego wpisu, zwłaszcza tego co chcemy przekazać przez wrzucone zdjęcie,

– to właśnie tutaj umieszczane są instagramowe hashtagi, bez których działanie serwisu byłoby o wiele trudniejsze.

Opis na Instagramie powinien być uzupełnieniem dla zdjęcia, jego wytłumaczeniem i wyjaśnieniem. Czasami może być napisany na luzie i swobodnie, innym razem będzie wymagał przemyślenia i ważenia słów. Ważne jest to, aby go nie pomijać. Wiele się wtedy traci, a sami internauci czują się ignorowani i traktowani z wyższością, jakby nie zasługiwali nawet na jedno zdanie komentarza.

opisy do zdjęć

Cechy dobrego opisu do zdjęcia

Aby opisy do zdj Instagram pełniły dobrze swoją rolę, muszą być przede wszystkim odpowiednio przygotowane, zawierać właściwe treści i angażować odbiorcę. Nie może być to zlepek słów bez większego znaczenia, napisany bez ładu i składu, często nawet z błędami (i to na oficjalnych profilach poważnych firm i marek!), który nie niesie żadnego przekazu. Dobre opisy na Insta to przede wszystkim:

– ciekawe i angażujące treści,

– nawiązanie do wpisu, zdjęcia, filmu,

– interakcja z odbiorcą, zadawanie mu pytań, pytanie o zdanie lub opinię,

– dużo treści w jak najmniejszej liczbie słów (bo wciąż bardziej wolimy oglądać, niż czytać),

– wpisy z emocjami, szczere, otwarte, bez żadnej sztuczności i pisania na siłę. 

Angażujący opis na insta, czyli jaki?

Ciekawy, zachęcający do dyskusji, wciągający, wzbudzający zainteresowanie, sprawiający, że chce się głębiej zbadać temat, skłaniający do zatrzymania się i przemyślenia oraz… polubienia profilu i wrzucenia go do obserwowanych. Znaczenie angażującego opisu jest bardzo szerokie, ale przede wszystkim chodzi w nim o to, aby opisy na IG wymuszały niejako jakąś reakcję na odbiorcy. Mogą poruszyć do emocjonalnie albo nawet fizycznie zachęcić do jakiegoś działania: w pierwszym wypadku skłonić chociażby do refleksji, w drugim wywołać reakcję np. zakupową.

opisy na insta

Proste sztuczki na brak pomysłu

Jednak wymyślenie takiego opisu nie jest proste nawet w normalnych warunkach, a co dopiero wtedy, gdy nie mamy w ogóle na nic pomysłu… ani ochoty. Nawet zwykłe zmęczenie i niewyspanie może sprawić, że napisanie choćby zdania czy dwóch okaże się drogą przez mękę, której nie każdy podoła. Zamiast więc wrzucać nudny opis albo co gorsza w ogóle z niego zrezygnować, można zastosować jedną z prostych sztuczek na Instagram opisy. To chociażby wykorzystanie cytatu pasującego do wstawianego zdjęcia; stworzenie krótkiego, ale zabawnego opisu sytuacji na fotografii; odniesienie do aktualnej sytuacji politycznej, społecznej, kulturalnej albo gospodarczej; posłużenie się krótkim wierszem; opowiedzenie historii swojego dnia i wyjaśnienie, dlaczego jesteśmy zmęczeni i nic nam się nie chce. To ostatnie rozwiązanie jest szczególnie ciepło przyjmowane przez internautów, ponieważ doceniają…

… szczerość i emocje

A tych bardzo często brakuje w social mediach, przez co niektóre opisy na Insta są nie tylko nudne, ale wręcz sztuczne, wymuszone, nieszczere i już z daleka widać, że ich autor męczył się podczas ich pisania. Fajne opisy na Instagrama to często takie, które powstają pod wpływem chwili i dużych emocji; w których chcemy przekazać coś dla nas ważnego albo zwrócić uwagę na palący problem. Jednak nie zawsze emocjonalność i szczerość wpisów się opłaca. W przypadku profili firmowych czasami lepiej stonować swoje wypowiedzi i zachowywać neutralność zwłaszcza w sprawach światopoglądowych. Jeśli jednak nie boimy się reakcji naszych odbiorców albo chcemy wyraźnie zadeklarować swoją postawę – pole do (p)opisu stoi przed nami otworem.

opisy na instagrama

Dopasowanie opisu do zdjęcia

Ważne jest zachowanie tematyczności opisu, jeśli on sam nie nawiązuje do jakiejś akcji społecznej, konkursu czy działania marketingowego. Informacje pod zdjęciem powinny być treścią związane z tym, co ono przedstawia – to zasada tak zwanego uzupełnienia, w której fotografia, opis oraz hashtagi tworzą jedną całość o wspólnym fundamencie tematycznymi. Jeśli przykładowo wrzucamy zdjęcie psa na spacerze, opis powinien przynajmniej zahaczać tematyką o sytuację na zdjęciu – pisanie o przetworach na zimę, światowej epidemii czy ostatnim odcinku ulubionego serialu sprawi, że odbiorcy poczują się zdezorientowani i zagubieni.

Opisy-opowieści

Na profilach prywatnych, autorskich, influencerskich coraz częściej pojawiają się opisy pod zdjęciami Instagram będące swoistą opowieścią lub opowiadaniem. Zwykle to po prostu streszczenie naszego dnia i wydarzeń, w których brało się udział. Takie opisy sprawiają, że z jednej strony autor niemalże „obnaża” swoją prywatność i swoje życie przed odbiorcami, ale z drugiej także i odbiorcy bardziej przywiązują się do autora, który zaufał im na tyle, aby coś o sobie opowiedzieć.

Pytania w opisach na Insta

Sposobem na stworzenie ciekawego i angażującego odbiorcę opisu jest zastosowanie w jego treści pytania. Powinno ono zachęcać do dyskusji, ale nie nakierowywać internautów na odpowiedź, dlatego muszą to być pytania otwarte. Dzięki temu prostemu zabiegowi można nie tylko zaangażować swoich followersów do komentowania wpisu, ale też zyskać szansę na to, że wpis udostępnią dalej, aby poznać zdanie swoich znajomych, ich znajomych, znajomych innych znajomych… To długotrwały, ale skuteczny sposób docierania do nowych odbiorców i powiększania swoich zasięgów. Warto wybierać pytania o niejednoznacznej formie i treści, nawet lekko prowokujące czy poruszające nieco kontrowersyjne tematy. Oczywiście jak zawsze w przypadku profili firmowych czy poświęconych działaniom marketingowym trzeba znać umiar i raczej nie szarżować z pytaniami wzbudzającymi skrajne emocje.

Opisy informujące

Osobną kategorią opisów (a raczej częścią opisu głównego) są te, których celem jest poinformowanie odbiorców o tym, co się u nas dzieje. Najczęściej stosowane są przez profile firmowe do informowania o nowych promocjach, akcjach, wpisach na blogu, pojawieniu się aktualnej oferty czy zaangażowaniu firmy w jakieś przedsięwzięcie. Taki opis sam w sobie pełni rolę praktyczną, ale niewiele wnosi do rozwoju profilu, dlatego warto stosować go oszczędnie, albo po prostu wpleść taką informację w inne opisy pod zdjęciami, np. jako krótkie postscriptum.

opis na insta

Pomoc z zewnątrz to też rozwiązanie

Czasami a nawet stosunkowo często dochodzi jednak do sytuacji, w której wena nas opuszcza i nie ma najmniejszych szans na to, aby wrzucić jakieś fajne opisy na Insta. Można się głowić i pół dnia, ale efekt nigdy nie będzie zadowalający. Nie chcąc posiłkować się sztuczkami opisanymi wyżej, ale jednocześnie mając świadomość, jak ważne są opisy do zdj na Instagramie, można skorzystać z pomocy zewnętrznych ekspertów, którzy pomogą znaleźć odpowiedni opis a nawet rozplanują je na kilka postów do przodu. Często taka usługa jest oferowane przez firmy jak realfollow.pl świadczące ogólną pomoc związaną z promocją w mediach społecznościowych. Warto zastanowić się nad takim rozwiązaniem, które jest bardzo pomocne w kryzysowej sytuacji braku weny i pomysłów na opisy.

Nie bój się języków obcych

Skoro hashtagi coraz częściej wykorzystywane są w języku polskim i angielskim, czemu tak samo nie zrobić z opisami? To sugestia nie tylko dla dużych profili branżowych, znanych marek i wpływowych influencerów, ale też dla użytkowników z mniejszą liczbą obserwujących. A może jest mała właśnie dlatego, że zagraniczni odbiorcy nie rozumieją polskiego? Może zasięgi byłyby większe, gdyby opisy Instagram dodawać też po angielsku? Zamiast zamykać się na nowe grupy odbiorców – otwórz się na nie. Nie bój się języków obcych i zagranicznych followersów, których mogą przyciągnąć. To też wartościowi użytkownicy, dzięki którym można bardzo rozwinąć swój profil i zdobyć większą popularność.

Ale i pisz zrozumiałym językiem

I wcale nie chodzi tutaj o to, aby dla głównie polskich odbiorców stosować polski język a na profilach kierowanych do różnych narodowości używać uniwersalnego angielskiego. Chodzi o pisanie zgodnie z przyjętymi normami językowymi, logiczne, bez błędów i stosowania słownictwa, które może być niezrozumiałe. Co prawda czasami można zastosować wybieg w postaci wykorzystania jakiej regionalnej gwary (co świetnie przyjmuje się w opisach humorystycznych), ale główną zasadą jest ta, że trzeba przede wszystkim dopasować język i jego styl do grupy swoich odbiorców. Jeśli główną częścią naszych followersów pozostaje młodzież, można swobodnie używać nastoletniego, młodzieżowego słownictwa. Ale jeśli ich przeciwwagą stają się odbiorcy dojrzalsi wiekiem, poważni i stonowani, to i forma językowa, stosowane wyrażenia i zdania powinny odpowiadać oczekiwaniom takiej grupy.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *